Experience during first and second interview..

4:36 PTG

Bismillah
Assalamua'laikum..


hai you allssihat?? harini kelas kiteorang ada interview untuk subjek Bel. so, nak di jadikan cerita, ni adalah second interview kami. masa interview yang pertama dulu, tak de yang nak di cakapkan sangat. sebab semua yang ditanya nya adalah random question. so, for this time, Prof banyak tanyak pasal leadership lahpasal macam mana nak deal with problems.
kawan2 aku ramai yang dah kena interview, semuanya keluar dengan wajah yang sangat lega. sebab ada yang dah expect soalan apa yang nak keluarkan. meh aku cite sikit time interview first haritu.
aku masuk, tengok Prof dan panel2 yang lain. masuk dengan confidentnya. wah! hehehe, sebab dah prepare lah kan. soalan first dia adalah,
'what does your friends describe you?' wah! nasib dah tanye dira, apa yang dia nak describe aku kan. so dengan lancarnya aku jawab lah,
'my friends describe me as an independent person, cheerful and outspoken'
itu jer k. aku bagi tiga jer. huahahah, suppose to, aku kena elaborate setiap description tu, tapi aku just cakap tu, then Prof pun kata lagi, ' i thought that your friends can describe you more'.. huh, aku dah dup dap jantung. sebanarnya adabanyak yang kawan2 aku kata kan akt aku, tapi aku just cakap thats all, my friend just list me three things that they know about me.. haishhh.. so, moral nya, korang kena cakap banyak2 k, time interview. elaborate panjang lebar and talk with confidence.
second question: ' what is you main streght?'
haa, untuk soalan ini, aku jawab dengan terus terang nya lah.'i can lead a team, i am outspoken and i am responsible. ' then bagi lah elaboration sikit. kat sini, kita kena jual diri kita sendiri tau. jangan cakap yang korang tk boleh buat something tu disebabkan masalah yang korang ada. korang kena pikir cara untuk atasi masalah tu. arachi??
next; ' what is your greatest achievement in your life?'
hah! aku cite lah, aku dapat habis degree with flying colors, buat program mendaki gunung Kinabalu, Sabah. haa, itu lah aku rasa bagi aku..
then Prof tanya: "what do you know about our company?" kat sini, aku goreng saja. cakap lah comapany korang dah pernah kuar news sebab mengeluarkan produck yang berkualiti dan berguna. disamping dapat tender besar untuk company besar. haa, itu aku pandai lah baut cerita. dan last sekali adalah soalan daripada panel. yan tanye" can you handle critism?" heheh, aku memang dah bersedia dengan soalan ni. So aku jawablah, "I can handle criticism, for me, it is a good thing. I don't take any heart feeling because critics are for improvement. It is either to improve ourselves or our job.and that is the end of my first interview..

for today interview, soalan pertama yang Prof tanya adalah. "If you are assigned to be a Prime Minister today, what is the first thing that you wanna change?"
huhuhu baru tengahhari tadi pyza tanye soalan tu, last2 aku yang kena. huhuhuh, nangis weii. aku tak prepare pun, tapi aku ada lah jugak terfikir nak jawab apa kan. My answer" if I am assigned to be PM today, the first thing that i want to change is the cabinet. i want it to be fair and square., I don't want any buyers in my team, and the selection is based on their qualities. Next is I want to give education for children. Mainly those who are in the rural area. Then, I want to develop Sarawak. Because now in Sarawak, there still rural area that is hard to reach by land and we have to use boats or by foot."
lepas tu Prof pun senyum and bagi komen lah, mungkin masa jadi PM susah nak mintak parti lain untuk jadi ahli cabinet, and mungkin susah jugak kita nak bagi free education dan mungkin jugak tak semua tempat di Sarawak yang kita nak bangunkan macam semenanjung. huh,, aku pun jawab lah balik " memang akan timbul masalah bila bercampur 2 parti dalam satu kabinet, tapi itu boleh di selesaikan. kita bukan nak tengok siapa yang lebih power, or popular, tapi nak cari orang yang berkebolehan untuk membuat kerja dengan baik, dan tak kan ada istilah free education, setiap ilmu itu berharga, dan kita hanya mengenakan jumlah yang sikit sahaja. bukan nak bebankan rakyat. then mungkin ada certain parts of Sarawak, kita biarkan hijau, tapi kawasan yang ada orang tinggal, contohnya kampung2. pastikan ada jalan yang baik dan kemudahan yang secukupnya." so ITU aku kenak translate dalam English oak! huh, berbelit lidah guwe..
next question, " what decision that you have to take and risk in your life, and now you have to deal with it?" haaani aku teringat masa diploma dulu. aku pun jawab "back a few years ago, when i have to make a decision on courses that i would like to take. in that time, i just wan to pursue my study in Public Admin. but, the dean says that my result is so excellent and i am not suitable for that course. she ask me to take diploma in engineering. here, i thought that i can take civil engineering but, then she said that the course is already full and just chemical engineering was available. here, i have to take a risk on continuing my study in a course that i'm not interested and Alhamdulillah I have managed to finish my diploma."
hahahah, berterabur english aku.. Sorry madam Aida,..
then she comment," i can see that your major is not i chemical engineering, but in administration. but why during your degree, you continue with these course, instead doing whta you like?
That I replied " this is because my surrounding. All of my friends, parents and relatives said that i should continue on my course and graduate as an engineer." huhuhu, sedih woo, bila pike balik. memang masa dip dulu nak amek course PA, but disebabkan result aku ni, buat aku terambik course ni. tapi kan, Alhamdulillah, sekarang aku boleh lagi survive dan manage untuk tidak fail walau satu subject pun.
The last question "What will you do when you have a co-worker that is lazy?" aku cite lah, " for this question, i give and situation where i have to manage a program but non of my AJK are involve. So here I have to assign a person to become my assistant, but an unwilling assistant. she says that she can work with me, but with less work. So here I am giving here less work, but she must give a big impact on that program. And everyday I have to make sure that she does her work well. I have to push her"
heheeh, pernah kot, kena kat aku. haish..takpe2 , itu semua jadikan pengalaman.
itulah dia cerita sal interview aku.. so harap2 yang nak gi interview tu boleh dapat the whole story right. paham kan ape yang aku cite ni? kalau tak paham, gi hantuk kepala kat diding tiga kali k. hehehe.. k lah nak chaw dulu, adiyosss,,

You Might Also Like

0 Orang Positif

Blog Design By Naomie. Dikuasakan oleh Blogger.

Follow me Via Bloglovin'



Facebook Page Naomie Licouz




Subscribe